The Untempered Pianist is een artistiek onderzoeksproject dat zich beweegt op het snijvlak van performance, compositie en kritische reflectie. Het is een voortdurend veranderend project waarin Marlies Cornelis op speelse wijze omgaat met thema’s als gender, seksualiteit, objectivering en andere feministische vraagstukken binnen de context van muzikale performance. Niet vanuit vaste antwoorden, maar met ruimte voor experiment, verwondering en verbeelding.
Mon petit lapin sonore (2025)
In deze compositie onderzoekt pianist Marlies Cornelis de relatie tussen muziek en seksualiteit. Cornelis is al jaren geïnteresseerd in de manier waarop muzikanten – en in het bijzonder vrouwelijke pianisten – worden waargenomen en geseksualiseerd. De verwachtingen rond hoe een vrouw zich hoort te gedragen aan de piano, de lange geschiedenis van de pianiste als zowel muze als object van verlangen. Dit nieuwe werk voor kalimba, live electronics en vibrator articuleert een speelse ontmanteling van vastgeroeste ideeën over gender en performance.
Feminine Endings – Ruth (2025)
Een compositie voor piano, elektronica en barbiepoppen. In dit stuk speelt Marlies Cornelis eindelijk met de barbies waar ze als kind niets van moest weten.
Tegelijk klinkt in het stuk het verhaal van Ruth Handler, de bedenker van Barbie, die na haar borstkankerdiagnose borstprotheses begon te fabriceren.